Mobirise Website Builder

4.2 «КИШЕНЬКОВА ГАЗЕТА» ПАНА СПРУТСА

 

Мета. Виховати навички критичного мислення, навчити розрізняти прояви агресії та патогенний контент у мас-медіа. 

Форма та методи: лекція, групова дискусія, обговорення.

Матеріали: слайди, фото.

Оріентовний час: 45 хвилин.

ВСТУПНА ЧАСТИНА

Для активізації дискусії учитель показує класу фрагмент з мультфільму «Незнайка на Місяці»: 


Кабінет пана Спрутса, магната Місячного міста. У нього «на ковдрі» звітує редактор газети.

Спрутс: Хто помістив у газеті, яка друкується на мої гроші і яку ви редагуєте, цю негідну заміточку, що мої хімічні заводи начебто – начебто!? – отруюють повітря над нашим улюбленим Місячним містом?

Валяючись у ногах магната та плачучи, головний редактор: Так, це жахливий прорахунок, недогляд, я вбитий. Це непорозуміння, пане Спрутс, недосвідчена журналістка... Це страшна помилка!

Спрутс: І ви хочете залишатися редактором моєї газети?!

Редактор: Пане Спрутс, благаю!

Далі події відбуваються у редакції.

Редактор: Геть із газети і ніколи більше не наближуйся до редакції!

Журналістка: Я тільки хотіла, щоб повітря стало чистішим….

Журналістку звільнено, в ефірі місцевого телеканалу виходить спростування щодо публікації. Журналісти вибачаються перед медіамагнатом паном Спрутсом. Медіавласник задоволений результатом.


ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Групова дискусія, обговорення. 

Після перегляду вчитель пропонує учням оцінити дії та вчинки дійових осіб мультфільму та фокусує увагу на проблемі ангажованих медіа, говорить про явища цензури, тиску на редакційні колективи з боку власника, вживання маніпулятивних тактик у медіа з метою формування потрібної думки у громадськості.

2. Далі учитель знайомить учнів із ключовими поняттями уроку: 

а) розповідає, що сучасні ЗМІ здатні: формувати картину світу, пропонувати порядок денний, об’єднувати та роз’єднувати суспільство, маніпулювати інформацією та її сприйняттям, здійснювати пропаганду (способу життя, поведінки), вести інформаційні війни, розпалювати ворожнечу, здійснювати агресію (візуальну, тематичну, підтекстову), створювати міфи та формувати стереотипи.

б) пояснює, за якими ознаками розпізнати маніпуляції в ЗМІ:

  • Драматизація повідомлень (музикою, інтонацією, експресією ведучих)
  • Оцінки з вуст журналіста
  • Нагнітання негативу, психозу
  • Порушення балансу
  • Недосказаність
  • Багато сцен насилля, крові
  • Використання псевдо-експертів
  • Відсутність /надмірність критики
  • Використання агресивної лексики (мови ворожнечі)
  • Відволікання уваги (скандали, плітки, фейки)
  • Судження замість фактів.

в) зауважує, як мали б поводитись ЗМІ (котрі прагнуть бути якісними та незалежними):

  • Дотримуватись професійних стандартів (об’єктивності, балансу, достовірності, точності тощо)
  • Відмовлятися від патогенних агресивних текстів, шокуючої та шкідливої для суспільної моралі інформації
  • Відмовлятися від будь-якої дискримінації
  • Не виходити за межі фактів
  • Не допускати «смакування» жорстокими сценами
  • Відмовлятися від «джинси» (приховано замовних одновекторних матеріалів)
  • Уникати етноцентризму
  • Уникати фейків, ретельно перевіряти інформацію, подавати її збалансовано
  • Ставитися до глядача з повагою.

 г) попереджає, що аби не стати жертвою маніпуляцій, людина має займатися медіаосвітою, прагнути постійного підвищення власної медіаграмотності, вчитися критично мислити, позбавлятися шаблонів та стереотипів, цікавитися різними точками зору, розширювати світогляд, розвиватися та самовдосконалюватися.


3. Мозковий штурм, аналіз текстів.

Користуючись отриманими знаннями, учням пропонується проаналізувати медіа-тексти:

а) «Психологи прогнозируют весной всплеск самоубийств» (Новости АТН)

В условиях финансового кризиса психологи ожидают, что самоубийств  станет больше уже с началом весны. Пик волны суицидов медики прогнозируют на осень этого года. И хотя по сравнению с другими областями, Харьковская считается более-менее благополучной в этом плане - у нас тоже ухудшится ситуация. 

………

Типичная многоэтажка на Салтовке. Таким самым типичным явлением для жителей спальных районов весной могут стать самоубийства - это прогноз психологов.

……….

Всем тем, кто обеспокоен состоянием своего кармана и взаимоотношениями в семье, психологи советуют обращаться к врачам самостоятельно, пока не поздно……

Підказка для вчителя: У цьому тексті учні мають побачити експлуатацію суперечливої теми суїциду, висвітлення подробиць особистого життя, навіювання негативних асоціацій, створення небажаних паралелей, використання недоречних фігур мови та гри слів, створення атмосфери тиску та нагнітання. 

«Все изменил один случай» (сайт Orsk.ru)

Парадный вход юношеской библиотеки, расположенной на улице Нефтяников, долгое время находился в аварийном состоянии. Использовать его запретили по нормам охраны труда и пожарной безопасности. По словам заведующей, за помощью она обращалась неоднократно, но результата не было. Все изменил один случай.

... Депутат пришёл, увидел то, что творится вот такое безобразие, и  и решил помочь сделать нам крыльцо, - рассказывает директор библиотеки. 

Этим депутатом оказался Курмамбай Кумакбаев. Несмотря на то, что библиотека не относится к его округу, остаться в стороне после увиденного народный избранник попросту не мог. 

….Сказано — сделано! Вооружившись шпателем и молотком, депутат вместе с рабочими приступил к ремонту.

Підказка для вчителя: у цій статті учні мають розпізнати «джинсу» - замовний незбалансований однобічний матеріал, який, в порушення закону про рекламу, не марковано як «рекламний», а подано як звичайний інформаційний. У такому тексті робиться реклама депутату, який, вочевидь, робить «добру справу» заради самопіару.

в) Фото з похорону «Караванського стрілка». Учні мають пояснити, що «не так» із цим фотозвітом.

Підказка для вчителя: будь-який похорон – навіть скандальної особи (у даному випадку – чоловіка, який скоїв гучне вбивство в супермаркеті, а невдовзі й сам загинув при нез’ясованих обставинах) є небажаним матеріалом для публікації у ЗМІ як шокуючий, депресивний, шкідливий для уразливої категорії глядачів. Особливої критики заслуговує невиправдана поведінка журналістів на події та їх втручання в особистий простір дійових осіб: присутність фото- та телекамер біля гробу, простягнуті до родичів загиблого мікрофони в момент, коли ті знаходяться у скорботі та не здатні контролювати емоції (журналісти не мають права знімати та брати інтерв’ю у людей, котрі перебувають у стані афекту).

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

По закінченню роботи учні мають зробити належні висновки, підсумувати отриманий на занятті досвід, за проханням вчителя ще раз перелічити основні типи маніпулятивних тактик та способи їх розпізнавання.